|
|
|
|
|
1.
Himmelen åpnet seg,
jorden har hørt
røsten fra Gud,
vår dag er berørt.
Ingen er slik som
det hellige Lam
som lot seg senke
i Jordans vann.
2.
Himmelen åpnet seg,
Jesus ble ett
med all den synd
som verden har sett.
Da han stod opp
av det rennende vann
bar han vår skyld
som et offerlam.
3.
Himmelen åpnet seg,
Ånden kom ned
over den Sønn
som ofret seg helt.
Jorden fikk høre Guds kjærlige ja:
Han er min Sønn
og mitt velbehag.
4.
Himmelen åpner seg
for den som vil
være hans barn
og høre ham til.
Han som har tegnet oss
inn i sin hånd,
frelser og døper oss
med sin Ånd.
Kristin Reitan
Molde 2009
JESU DÅP
og VÅR DÅP
---
Johannes
forstod ikke,
og prøvde å nekte
Jesus dåpen
da han kom
for å bli døpt.
Men Jesus sa:
"La det nå skje!
For slik er det
riktig av oss
å fullbyrde all
rettferdighet."
"Da lot han
det skje."
Og så står
det:
"Da Jesus
var blitt
døpt,
steg han
straks opp
av vannet.
Og se,
himmelen
åpnet seg
for ham,
og han så
Guds Ånd
stige ned
som en due
og komme
over ham.
Og se,
det lød
en røst fra
himmelen:
Dette er
min Sønn,
den elskede!
I ham har jeg
velbehag."
Matt.3.
Jesus skulle
fullbyrde noe.
Han kalte det
rettferdighet.
Det gjorde han
ved å ta på seg
all verdens skyld.
Jesus ble døpt
for vår skyld.
Nå kan alle
bli rettferdige
i ham.
"Kristus elsket oss
og gav seg selv
som en gave
og et offer,
en vellukt
for Gud."
Ef 5.2.
Var Jesu dåp
det samme som
vår dåp?
Dagen etter
at Jesu ble døpt,
fikk Johannes
øye på ham.
Det står:
"Da han får
øye på Jesus som
kommer gående,
sier han:
Se, der er
Guds Lam!"
Et lam?
Det var jo selve
bildet på frelsen.
De forstod dette
i Israel den gangen.
Og Johannes
la til:
"Se der er
Guds Lam
som bærer bort
verdens synd!"
Dette er
betydningen av
Jesu dåp.
Jesus skulle
ta bort vår synd.
På grunnlag
av Jesu dåp,
kan også vi bli
døpt.
Og da åpnes
himmelen for oss.
* * * *
Johannes
skulle vitne.
Han skulle fortelle
at nå var løftene
i ferd med å oppfylles.
Messias var
kommet.
Slik
står det:
"Han kom
for å vitne;
han skulle
vitne
om lyset,
for at alle
skulle komme til tro
ved ham."
Johannes
skulle vitne
og si at:
"det sanne
lyset,
som opplyser
hvert menneske,
var i ferd med
å komme til
verden."
Johannes
forberedte
Jesu komme
ved å si:
Vend om,
"for
himmelriket
er kommet
nær."
Og det står
at de
"bekjente
syndene sine
og ble døpt
av ham."
Matt.3.
* * * * * * *
Johannes hadde
fått vite at
den lovede
Messias snart
skulle stå fram.
Men hvordan
kunne han bli
klar over
hvem det var?
Var han lovet
noe tegn?
Johannes
forteller:
"Jeg kjente
ham ikke,
men han som
sendte meg
for å døpe
med vann,
hadde sagt
til meg:
Den du ser
Ånden komme
ned over og bli
værende over,
han er den som
døper med Den
Hellige Ånd."
Og nå hadde
Johannes fått
se dette.
Derfor sa han:
"Og jeg
har sett det,
og jeg har
vitnet
at han er
Guds Sønn."
Joh 1.29 ff.
Nå visste
Johannes
at Messias
var kommet.
Og han visste
hvem det var.
Han hadde
sett tegnet.
En av de andre
disiplene, Markus,
skrev slik om
dette:
"Og straks da han
steg opp av vannet,
så han himmelen
åpne seg og Ånden
komme ned over
ham som en due.
Og det kom
en røst fra
himmelen:
Du er min Sønn,
som jeg elsker.
I deg har jeg
funnet behag!"
Mark 1.
Det store hadde
skjedd.
Messias var
kommet.
Han som kom for
å fullbyrde all
rettferdighet.
Jesus startet
sin gjerning
ved at han
ble døpt.
Men hvordan
kunne det føre til
en fullbyrdet
rettferdighet?
Er det slik at vi
som tror på ham,
blir døpt til
syndenes forlatelse,
og blir aktet som
skyldfrie ..
.. mens han
ble aktet som
den skyldige
da han steg opp
av Jordans vann?
Var det dette
som skjedde
ved Jesu dåp?
At han steg ned
i vannet for å ta
hele verdens skyld
på seg,
som om alt var
hans skyld?
Ja, det er slik.
Jesus sa
en gang:
"Men en dåp
har jeg å
døpes med,
og hvor jeg
gruer til den
er fullført!"
Luk 12.50.
Dette sa han
lenge etter
at han ble døpt
i elven Jordan.
Han snakket
om korset
som ventet ham.
Jesu dåp førte ham
til døden på et kors.
Den skyldige
måtte dø.
Den uskyldige
led for de skyldige.
Guds straff
var over ham,
fordi våre synder
var lagt på ham.
Hvordan kunne han
ellers dø?
Han var uten synd.
Han kunne ikke dø
på grunn av sin
egen synd.
Jesus døde
i vårt sted.
Derfor kan vi
få del i den
hans rettferdighet.
Han ga seg selv
og kler oss i
sin rettferdighet.
Vi kan bli frelst
fordi straffen
er ferdig sonet.
Nå er alt
fullført.
Nå er det
rettferdig
at vi får våre
synder tilgitt,
for de er
sonet.
Gud tilgir synd
ene og alene
på grunnlag av at
synden er sonet.
Derfor kan vi
bli døpt.
Når vi stiger ned
i vannet,
er vi
syndere.
Men når vi
står opp igjen
blir vi regnet som
skyldfrie.
Vi kan lese
hva Peter sa
etter Jesu død
på korset.
Han sa:
"Omvend dere,
og la dere alle døpe
på Jesu Kristi navn
til syndenes forlatelse,
så skal dere få Den
Hellige Ånds gave."
Dette sa han
på pinsedag.
Nå forstod Peter
hvorfor Jesus måtte
dø på et kors.
Slik frelste Jesus oss.
Den lovede Messias
er vår frelser.
Peter fortsatte:
"For løftet tilhører
dere og deres barn,
og alle dem som er
langt borte,
så mange som
Herren vår Gud
kaller til seg."
Ap.gj 2.
På grunn av
Jesu soningsdød
kan vi alle bli døpt.
Små barn også.
"For løftet
tilhører dere
og deres barn"
Ap.gj 2.
Synden er betalt
og gjort opp.
For alle
mennesker.
Ved dette
har Gud gitt oss
en rett.
En rett til
å bli Guds
barn.
Det står at:
"Alle dem som
tok imot ham,
dem gav han
rett til å bll
Guds barn,
dem som tror
på hans navn."
Joh 1.12.
Alle som tror
på ham, altså.
Tro står her i
motsetning til
å ha noe selvgjort
å komme til Gud med.
Tro er det
motsatte av
gjerning.
Troen er de tomme,
ja, de skitne hendene
som får alt av nåde.
Å tro er å
ha sin trøst i
at Jesus har gjort
alt for oss,
slik at vi kan
bli Guds barn
og få et evig liv.
Ja, allerede nå
få eie all åndelig
velsignelse
- i ham.
Da frelsen
var fullført
og Jesus hadde
stått opp fra
de døde,
ble de døpt i
Den Hellige Ånd.
De fikk Guds Ånd
og han åpenbarte
budskapet for dem,
derfor forkynte de Jesus
med frimodighet
og stor glede.
Hebr 9:
"Men nå, ved
tidenes ende,
er han blitt
åpenbart én gang
for å ta bort synden
ved sitt offer.
Og liksom det er
menneskenes lodd
én gang å dø
og deretter
bli dømt,
så skal også
Kristus,
etter at han
ble ofret én gang
for å ta bort
manges synder,
annen gang
bli åpenbart,
ikke for
syndens
skyld,
men for å
frelse dem
som venter
på ham.
Hebr 9.
Jesus skal snart
komme tilbake
til jorden.
Det er det vi
venter på nå.
Nå kommer han ikke
for å sone syndene,
men for å hente oss
som har fått del i
hans soning og slik
er rettferdige for Gud.
Vår trøst og glede
er det som Jesus
har gjort for oss.
"For med ett offer
har han for alltid
gjort dem fullkomne
som blir helliget."
Hebr 10.
|
|
|
|
|
|