|
|
|
|
|
1.
Han er nær meg ved Ordet,
han er her ved sin Ånd,
ved hans godhet og nåde
hviler alt i hans hånd.
2.
Han er nær meg med hånden,
jeg er tegnet i hud.
Han er kjærlig og trøster,
jeg har hvile i Gud.
3.
Han er nær meg ved blodet,
han er vin i min munn.
Han er frelse, og smaken
av en frukt i hans lund.
4.
Han er nær
meg i brødet,
han var død i mitt sted.
Jeg kan smake hans nåde
og er ett med hans fred.
5.
Han er nær, halleluja,
jeg vil prise hans navn.
Han er her, halleluja,
jeg er himmelens barn.
Kristin Reitan
Molde 2009
Er Jesus nær?
Peter:
"Gud salvet Jesus
fra Nasaret
med
Den Hellige Ånd
og kraft,
han som gikk
omkring
og gjorde vel
og helbredet
alle dem som var
underkuet av
djevelen,
fordi Gud var
med ham.
Vi er vitner
om alt det
han gjorde
både i jødenes land
og i Jerusalem,
han som de drepte
ved å henge han
på et tre.
Ham oppreiste Gud
på den tredje dag
og lot ham
åpenbare seg,
ikke for hele folket,
men for de vitner
som forut var
utvalgt av Gud
- for oss, vi som
åt og drakk
sammen med ham
etter at han var
oppstått fra de døde.
Han bød oss å
forkynne for folket
og vitne at han er
den som Gud har satt
til å være dommer
over levende
og døde.
Ham gir alle
profetene
det vitnesbyrd
at hver den
som tror på ham,
får syndenes
forlatelse,
ved hans navn.
Mens Peter ennå
talte disse ord,
falt Den Hellige Ånd
på alle dem
som hørte ordet."
Apostl gj 10.38 ff.
* * * * * *
Det skjedde noe da
Peter talte.
Den Hellige Ånd
falt på alle dem
som hørte det.
I neste kapittel
står det samme.
Da Peter
"begynte å tale,
falt Den Hellige Ånd
på dem."
Da dette skjedde,
kom Peter på
noe som Jesus
hadde sagt:
"Johannes døpte
med vann,
men dere skal døpes
med Den Hellige Ånd."
Ap.gj 11.
Før Jesus døde
og ble tatt opp
til himmelen,
sa han noe
underlig:
"Jeg skal ikke
etterlate dere
farløse."
Og:
"Jeg kommer
til dere."
Hvordan kunne
dette skje?
Jesus forklarte det:
"Jeg vil be Faderen,
og han skal gi dere
en annen talsmann,
for at han skal være
hos dere for evig,
sannhetens Ånd,
som verden
ikke kan få,
for den ser ham ikke
og kjenner ham ikke.
Dere kjenner ham,
for han blir hos dere
og skal være i dere.
Jeg skal ikke
etterlate dere
farløse,
jeg kommer
til dere."
Joh 14.
Jesus sa at
han kommer
til oss.
Og at han gjør det
ved Den Hellige Ånd.
Paulus skrev
til og med at
"Kristus bor
i dere."
Det står slik:
"Dersom Kristus
bor i dere, ...
er ånden liv
på grunn av
rettferdighet."
Kristus bor i oss
fordi han har
gitt oss del i sin
rettferdighet
- ved sin
soning for våre
synder.
Rom 8.10.
* * * *
Kristus er
i oss.
Da er vi
i Guds
kjærlighet.
Da er vi i
Guds nærhet.
* * * *
Samme hvilke
forhold vi lever
under
eller hvordan
vi føler det.
Vi er midt i
Guds kjærlighet.
Og vi er levende.
Åndelig levende.
Vi er levende
og får høre
det samme som
de som Paulus
skrev til:
"fordi hans Ånd
som reiste
Jesus opp
fra de døde,
bor i dere."
* * * * *
Og videre:
"Da skal han som
reiste Kristus opp
fra de døde,
også levendegjøre
deres dødelige
legemer
ved sin Ånd,
som bor i dere."
Rom 8.10-11.
Jesus bor
i oss.
Ved Den
Hellige Ånd
og han taler
med oss.
I sitt Ord.
Bibelen er
Jesu møte
med oss.
Han er
i dette ordet.
Ja, det er
også Jesu navn.
I Bibelen er
Ordet
brukt som
et navn på
Jesus!
* * * * *
Han er ett
med sine ord.
Ordet er Jesus.
Bibelen sier:
"Ordet er
deg nær,
i din munn
og i ditt hjerte.
Det er
troens ord,
det som vi
forkynner."
Rom 9.8.
* * * * *
Gud er nær.
Han er nær oss
og i oss fordi
Jesus har gjort opp
og båret straffen
for den synd som
skilte oss fra Gud.
Derfor kan han si:
2.Kor 6.16:
"Jeg vil bo
hos dem
og ferdes
iblant dem,
jeg vil være
deres Gud
og de skal være
mitt folk."
Han som er
i himmelen
er hos sine barn
her på jorden.
* * * * *
Disippelen
Johannes
fikk se Jesus
i et syn,
slik han er
i himmelen.
Han skrev at
"hans stemme
var som bruset
av vannmasser
og hans ansikt
var som solen
når den skinner
i all sin kraft.
Da jeg fikk se ham,
falt jeg ned for
hans føtter som død.
Men han la
sin høyre hånd
på meg og sa:
Frykt ikke!
Jeg er den første
og den siste
og den levende.
Jeg var død,
og se, jeg er
levende i all
evighet.
Åpenb 1.
* * * * *
Han tror vi på.
Han er
i oss.
Og nær oss.
Så nær som
ordene er
i vår munn.
|
|
|